U "Službenim novinama Federacije BiH" br. 19/25, od 14.03.2025. godine, objavljen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o izvršnom postupku ("Službene novine Federacije BiH", br. 32/03, 52/03 - ispravka, 33/06, 39/06 - ispravka, 39/09, „Službeni glasnik Bosne i Hercegovine“ br. 15/12 – odluka Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, "Službene novine Federacije BiH", br. 35/12 i 46/16, „Službeni glasnik Bosne i Hercegovine“ br. 42/18 i „Službene novine Federacije BiH“ br. 19/25).
Od brojnih i značajnih novina, izdvajamo:
- Ako se rješenje o izvršenju na određenom predmetu ili sredstvu ne može provesti, tražilac izvršenja može, radi namirenja potraživanja, predložiti novo sredstvo ili predmet izvršenja, u roku od 15 dana od dana prijema obavijesti suda da se izvršenje nije moglo provesti na predloženom sredstvu i predmetu izvršenja, o čemu će sud odlučiti rješenjem.
- Na postupanje drugostepenog suda po žalbi protiv rješenja donesenog po prigovoru izvršenika na rješenje o izvršenju, u cijelosti se primjenjuju odredbe od čl. 203. do 232a. Zakona o parničnom postupku ("Službene novine Federacije BiH", br. 53/03, 73/05, 19/06 i 98/15).
- U slučaju kada se, povodom prigovora izvršenika, prijedlog za izvršenje smatra tužbom, i ako tražilac izvršenja uspije sa takvom tužbom, dužan je, nakon što sud u parničnom postupku donese odluku, prijedlog za nastavak izvršnog postupka podnijeti u roku od 30 dana od dana izvršnosti odluke parničnog suda, shodno odredbi člana 25. st. (1), (2), (4) i (5) Zakona o izvršnom postupku. Ako tražilac izvršenja u tom roku ne stavi prijedlog za nastavak izvršenja, sud će obustaviti izvršni postupak.
- Tražilac izvršenja od sada može samo jednom predložiti odlaganje izvršenja u toku postupka.
- Vrijeme za koje se izvršenje odlaže po članu 61. tog Zakona sada je preciznije određeno, i to na način da će sud, na prijedlog tražioca izvršenja, odložiti izvršenje za vrijeme koje je tražilac izvršenja predložio, ali ne duže od šest mjeseci, osim, ukoliko su tražilac izvršenja i izvršenik zaključili pismeni sporazum o načinu izmirenja potraživanja.
- Kao novi osnov za obustavu rješenja uvedena je situacija kada izvršenje postane nemoguće (s tim što ova situacija u nije bliže određena).
- Izmijenjen je i član 69. tog Zakona, koji reguliše izvršenja u kojima je predmet izvršenja nepokretna stvar.
- Vjerovatno najvažnije izmjene tiču se izuzimanja od izvršenja na nekretninama, kroz izmjene člana 79. tog Zakona, kojima su regulisana ta pitanja. Od izvršenja je i dalje izuzeto poljoprivredno zemljište zemljoradnika u površini do 5.000 m2, osim ukoliko je izvršenik pristao na izvršenje na toj nepokretnosti, ili ukoliko je na istoj nepokretnosti prethodno, voljom izvršenika, zasnovano založno pravo.
- Kao novi izuzetak od izvršenja propisana je nepokretnost koja predstavlja jedini dom izvršenika, pod kojom se podrazumijeva nepokretnost ili drugi objekat koji služi isključivo za stanovanje izvršenika i članova njegove uže porodice u mjestu prebivališta izvršenika i članova njegove uže porodice. Obim i površinu nepokretnosti koja predstavlja jedini dom izvršenika, a koja se izuzima od izvršenja, utvrđivaće sud u svakom konkretnom slučaju. I ovde vrijedi pravilo da se ovaj izuzetak neće primjenjivati ukoliko je izvršenik pristao na izvršenje na toj nepokretnosti, ili ukoliko je na istoj nepokretnosti prethodno, voljom izvršenika, zasnovano založno pravo.
- Vrlo značajna novina je i ta da su od izvršenja izuzete i druge nepokretnosti izvršenika, bez obzira na njihovu svrhu i namjenu, ukoliko je njihova tržišna vrijednost veća od 1/3 ukupne visine potraživanja iz izvršne ili vjerodostojne isprave (s tim da i tu vrijedi pravilo da se ni ovaj izuzetak neće primjenjivati ukoliko je izvršenik pristao na izvršenje na toj nepokretnosti, ili ukoliko je na istoj nepokretnosti prethodno, voljom izvršenika, zasnovano založno pravo).
- Takođe su izvršene i izmjene odredaba člana 87. tog Zakona, kojima su regulisane pretpostavke za održavanje ročišta, odredaba člana 89., kojima je regulisana prodajna cijena, kao i odredaba člana 125., kojima je regulisan bezuspješan pokušaj pljenidbe (sud će obustaviti postupak izvršenja ako se pri pljenidbi ne nađu pokretne stvari koje mogu biti predmet izvršenja, a tražilac izvršenja, u roku od 30 dana od prijema obavijesti suda o toj činjenici, ne dostavi tačnu adresu gdje se nalaze pokretne stvari izvršenika ili uredi svoj prijedlog za izvršenje i predloži provođenje izvršenja na predmetu i sredstvu podobnom za izvršenje).
- Izmijenjen je i član 137a tog Zakona, kojim je regulisano osiguranje sredstava iz budžeta odnosno finansijskog plana za ustanove koje se, u cijelosti ili djelimično, finansiraju iz budžeta, a koje su osnovane za vršenje djelatnosti od javnog interesa kojom se osigurava ostvarivanje prava na obrazovanje, zdravstvenu zaštitu, dječiju zaštitu, socijalnu zaštitu, nauku, kulturu i fizičku kulturu, na način da su ove ustanove u svojim budžetima dužne predvidjeti sredstva za isplatu izvršnih sudskih rješenja na teret budžeta u visini od najmanje 0,5 % ukupno planiranih prihoda u budžetu.
- S tim u vezi izmijenjen i član 137b tog Zakona, na način da se od izvršenja izuzimaju novčana sredstva takvih ustanova, ako ta sredstva služe za vršenje djelatnosti od javnog interesa i ostvarivanje prava zbog kojih su osnovane.
- Značajne su i izmjene člana 138. tog Zakona, kojima su regulisana ograničenja izvršenja. Izvršenje na plati i drugim naknadama i dalje se može provesti do iznosa 1/2, a na minimalnoj i zagarantovanoj penziji do iznosa od jedne trećine, s tim što će sud kod odlučivanja o visini izvršenja na penzijama, kao i na primanjima u vidu plata i drugih naknada, uzeti u obzir materijalno i finansijsko stanje izvršenika, i što se ograničenja izvršenja na platama i drugim naknadama primjenjuju samo ako potraživanja ne prelaze 1.000,00 KM mjesečno, a na dijelu potraživanja koji prelazi 1.000,00 KM mjesečno, izvršenje se može provesti do iznosa od dvije trećine potraživanja.
- Izvršenje na teret sredstava budžeta Federacije Bosne i Hercegovine i kantona provodiće se u visini predviđenoj na određenoj poziciji budžeta i u skladu sa zakonom o izvršavanju budžeta, a izvršenje na teret sredstava budžeta grada i opštine provodiće se u visini predviđenoj na određenoj poziciji budžeta i u skladu sa odlukom o izvršavanju budžeta.
- Svi nivoi vlasti u Federaciji Bosne i Hercegovine (Federacija, kanton, grad i opština), koji imaju izvršne sudske presude, dužni su u svojim budžetima predvidjeti sredstva za isplatu sudskih izvršnih rješenja na teret tih budžeta u iznosu od najmanje 0,5% ukupno planiranih prihoda u budžetu.
- Novina je i da su od izvršenja izuzeta primanja po osnovu socijalne i humanitarne pomoći, primanja po osnovu dodatka na djecu i primanja po osnovu stipendije i pomoći učenicima i studentima.
Ovaj Zakon stupio je na snagu dana 22.03.2025. godine, i primjenjivaće se isključivo na postupke u predmetima u kojima do tog dana nije doneseno rješenje o dozvoli izvršenja, dok će se u ostalim predmetima u u kojima je do tog dana doneseno rješenje o dozvoli izvršenja, postupak provoditi prema ranije važećim zakonskim odredbama.