Sudska praksa

USTAVNI SUD FEDERACIJE BIH

Organi uprave i sudovi u Federaciji dužni su ne primjenjivati propis kojim se utvrđuje obaveza plaćanja komunalne

09.05.2025 11:39
Slika
 

SENTENCE:

KANTONALNE SKUPŠTINE, GRADSKA I OPŠTINSKA VIJEĆA NA TERITORIJI FEDERACIJE BIH KOJE PROPISUJU OBAVEZU PLAĆANJA KOMUNALNE TAKSE ZA ISTICANJE FIRME DUŽNI SU U RAZUMNOM ROKU IZ SVOJIH PROPISA UKLONITI ODREDBE KOJIMA SE PROPISUJE OBAVEZA PLAĆANJA KOMUNALNE TAKSE NA ISTAKNUTU FIRMU.

SVI ORGANI UPRAVE I SUDOVI U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE DUŽNI SU PRILIKOM ODLUČIVANJA O OBAVEZI PLAĆANJA KOMUNALNE TAKSE NA ISTAKNUTU FIRMU POSTUPATI U SKLADU SA MIŠLJENJEM USTAVNOG SUDA FBIH BROJ U-6/25, OD 9. APRILA 2025. GODINE (OBJAVLJENO U "SLUŽBENIM NOVINAMA FEDERACIJE BIH", BR. 33/25) I NE PRIMJENJIVATI PROPIS KOJIM SE UTVRĐUJE OBAVEZA PLAĆANJA KOMUNALNE TAKSE NA ISTAKNUTU FIRMU.

 

Činjenično stanje:

Zamjenik Premijera Federacije Bosne i Hercegovine podnio je dana 6.3.2025. godine Ustavnom sudu Federacije Bosne i Hercegovine zahtjev za davanje Mišljenja, u vezi sa, kako navodi, primjenom stavova Ustavnog suda Federacije izrečenih u presudama tog suda i nadležnosti za komunalne takse.

Federalno ministarstvo finansija je Poreznoj upravi Federacije Bosne i Hercegovine  dostavilo dopis od 9.12.2024. godine, u kome je navedeno: "Kad je u pitanju postupanje Porezne uprave u vezi zaduživanja taksi na istaknutu firmu za 2025. godinu, ista će nastaviti sa aktivnostima kao i do sada, a ukoliko dođe do promjene, ovaj organ će vas blagovremeno obavijestiti".

Navedeni dopis se u praksi tumačio na način da se odredbe lokalnih odluka koje su nisu proglašene neustavnim mogu primjenjivati, i na području tih lokalnih jedinica naplaćivati komunalna taksa na istaknutu firmu, zbog čega se postavlja pitanje da li je to u skladu sa stavovima Ustavnog suda Federacije iznesenim u Presudi broj U-12/23 od 22.11.2023. godine ("Službene novine Federacije BiH", broj 100/23), po sebno s obzirom na činjenicu da se i dalje donese nove odluke o komunalnim taksama u kojima se propisuju različite visine godišnje komunalne takse za istaknutu firmu po kriteriju djelatnosti.

 

Iz izreke Mišljenja:

"U skladu sa konačnim i obavezujućim odlukama Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine obaveza plaćanja komunalne takse/naknade na istaknutu firmu nije u skladu sa Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine, te shodno tome, od dana objave ovog Mišljenja u "Službenim novinama Federacije BiH", svi dolje navedeni organi dužni su postupati u skladu sa ovim mišljenjem. Ovo se jednako odnosi i na propise koji nisu bili predmet ocjene ustavnosti.

Od dana objave Mišljenja u "Službenim novinama Federacije BiH":
a) Kantonalne skupštine, gradska i opštinska vijeća na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine koje propisuju obavezu plaćanja komunalne takse/naknade za isticanje firme dužni su u razumnom roku iz svojih propisa ukloniti odredbe kojima se propisuje komunalna taksa/naknada na istaknutu firmu i utvrđuje obaveza plaćanja komunalne takse/naknade na istaknutu firmu.
b) Svi organi uprave i sudovi u Federaciji Bosne i Hercegovine, dužni su prilikom odlučivanja o obavezi plaćanja komunalne takse/naknade na istaknutu firmu, postupati u skladu sa ovim mišljenjem i ne primjenjivati propis kojim se utvrđuje obaveza plaćanja komunalne takse/naknade na istaknutu firmu.

Mišljenje objaviti u "Službenim novinama Federacije BiH" i službenim glasilima kantona u Federaciji Bosne i Hercegovine."

Iz obrazloženja:

"Dakle, Ustavni sud Federacije je u naprijed navedenim presudama izričito utvrdio da je suprotno Ustavu Federacije Bosne i Hercegovine utvrđivanje obaveze plaćanja takse/naknade na istaknutu firmu.

Takođe, Ustavni sud Federacije je na nastavku 304. sjednice održanom 21.11.2019. godine, u pogledu pravnog dejstva mišljenja koje donosi ovaj sud, između ostalog, utvrdio da u smislu odredbi člana IV.C.3.12. Ustava Federacije Bosne i Hercegovine odluke Ustavnog suda konačne su i obavezujuće, a članom 39. Poslovnika Ustavnog suda Federacije Bosne i Hercegovine ("Službene novine Federacije BiH", br. 40/10, 18/16, 26/23 i 37/24) je propisano da Ustavni sud Federacije donosi presude, rješenja i mišljenja. Imajući u vidu ustavni kapacitet za pokretanje postupaka pred Ustavnim sudom Federacije, pri čemu su zamjenici Premijera Federacije Bosne i Hercegovine ovlašteni za podnošenje zahtjeva za davanje mišljenja, a ne i zahtjeva za ocjenu ustavnosti, direktne pravne posljedice su unekoliko drugačije, na način da se po zahtjevu za utvrđivanje ustavnosti u slučaju da ovaj sud donese odluku (presudu) kojom se utvrđuje neustavnost određenog propisa ili odredbe nekog propisa, od dana objavljivanja u službenim glasilima, isti ne primjenjuje, odnosno ne stupa na snagu osim ukoliko se izmijeni na način koji propiše Sud ili ukoliko Sud ne utvrdi prijelazna rješenja. U slučaju kada Ustavni sud Federacije odlučuje po zahtjevu za davanje mišljenja, ustavna i pravna posljedica istog je da, imajući u vidu stav i mišljenje u svakom konkretnom slučaju, ukoliko je utvrđeno da je akt, propis, pojedina odredba propisa, bilo u proceduralnom, bilo u sadržajnom smislu ocijenjena na način da je u suprotnosti sa Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine, organ koji je donio takav akt, propis i dr. je dužan u razumnom roku otkloniti utvrđene propuste i donijeti akt, propis i dr. u skladu sa mišljenjem ovog suda. Od dana objave odluke (mišljenja) u službenim glasilima, taj organ koji je dužan da postupi po konačnoj i obavezujućoj odluci Ustavnog suda Federacije, dužan je suzdržati se od njegove primjene do otklanjanja utvrđenih neustavnosti.

Kada su u pitanju odluke jedinica lokalne samouprave, kao i odredbe Zakona o komunalnim taksama/naknadama koje donose kantonalne skupštine, ili bilo koji drugi organ vlasti u Federaciji Bosne i Hercegovine, a kojima se propisuje obaveza plaćanja komunalne takse/naknade na istaknutu firmu, a koje odredbe su i dalje na snazi jer nisu bile predmet utvrđivanja ustavnosti u postupku pred ovim sudom, potrebno je da nadležni kantonalni i opštinski/gradski organi vlasti, u razumnom roku, predmetne propise izmijene na način da iz istih brišu odredbe koje se odnose na obavezu plaćanja komunalne takse/naknade na istaknutu firmu. Takođe, svi nadležni organi (Porezna uprava, sudovi i dr.) koji su u obavezi da primjenjuju i sprovode te propise, dužni su ih ne primjenjivati od dana objave ovog mišljenja u službenom glasilu, odnosno postupati sukladno ovom mišljenju."

Mišljenje je objavljeno u "Službenim novinama Federacije BiH", br.33/25, od 07.05.2025. godine.

0 0